Cím: 8542 Vaszar, Fő utca 9. Tel/Fax: 06-89/355-010 E-mail: vaszar@papaitk.hu OM azonosító: 37100

Beszámoló 2017/2018-as tanév Öko-iskolai programról

Ökoiskolai tevékenység

Éves beszámoló 2017/18-as tanév

 

A második évet kezdtük ökoiskolaként ebben a tanévben. Az év eleji teendőket az elmúlt tanévhez hasonlóan elvégeztük: a tanév megkezdése előtt megalakítottuk az ökoiskolai munkacsoport. Mivel változások történtek a nevelőtestület összetételében, így a munkacsoport összetétele is módosult. Az új tagokkal ismertettük az ökoiskolai működés lényegét, eddigi tevékenységeinket, és közösen megterveztük az előttünk álló tanév zöld feladatait.

Tanév elején az iskolai diákönkormányzat megalakulásával egyidejűleg megalakult a ZÖLD DÖK is. Tantermeink őszi dekorációval szépültek. Indult az energiaőrjárat, az ökofaliújság, a használt elem gyűjtési akció is. Megalakultak a szakkörök is, melyek munkatervében - jellegüktől függően- szerepeltek a fenntarthatóságra nevelés ide vonatkozó célkitűzései.

Ebben a tanévben is megvalósult ősszel és tavasszal is a hulladékgyűjtés, amely során a diákok egymással versenyezve, csapatonként járják a falut, és a lakosság támogatásával összegyűjtik a papír és fémhulladékot. Használjuk továbbra is az udvarban kialakított komposztálót.

A hagyományos őszi akadályversenyünknek voltak zöld állomásai is. Az Állatok világnapjára felújítottuk az előző tanévben elkészített madáretetőket, és kihelyeztük őket az iskola udvarára. Beosztottuk, hogy melyik osztály melyik hónapban gondoskodik a télre itt maradó madarakról. Műsort adtunk ez alkalomból az iskolarádióban is.

Körzeti Természetismeret vetélkedőnk témája ebben az évben „A természet az ünnepek jegyében” címet viselte. A tél, az ünnepek, és az élővilág kapcsolódásáról szóltak a feladatok.

A Madármegfigyelő napon a MTTE honlapján ajánlott linkek segítségével bekukkanthattunk a bekamerázott madárfészkekbe. Az ősz folyamán magyar almafa csemetéket ültettünk az iskolaudvarába.

A hagyományok őrzését továbbra is fontosnak tartjuk. Márton napon liba formájú linzert sütöttünk, megismerkedtünk Szent Márton legendájával. Luca napkor kotyolni mentünk az osztályokba.

Kiemelten kezeljük a hulladékok hasznosíthatóságának megtanítását. Ezt szolgálta a „Semmiből valamit” elnevezésű karácsonyi alkotóházunk.

Farsang alkalmából felelevenítettük a farsangi ünnepkör hagyományait: szakkörön sütöttünk farsangi fánkot, eljátszottuk a télűző hagyományokat, a diákok jelmezbe bújtak. A vendéglátás az előre csomagolt élelmiszerek helyett házi süteménnyel, zsíros kenyérrel, szörppel valósult meg.

Beneveztünk a Kaán Károly és a Herman Ottó természetismereti és biológia versenyek megyei fordulójára. Diákjaink szép eredményeket értek el.

A Víz világnapja alkamából megtekintettük a Pápai Vízmű kisfilmjét a víz jelentőségéről, a pápai szennyvíztisztító telep működéséről. Ezen kívül minden szaktanár tanítási órán a szakjához kapcsolódóan tartott VÍZ órát, így diákjaink sokoldalúan, többféle szempontból is megvilágítást kaptak.

A Föld Napja alkalmából iskolaszépítési akciót szerveztünk. A diákok csoportokra osztva először osztálytermüket szépítették, majd az iskolaudvaron a szülőknek, nevelőknek segítettek a gyomtalanítási, virágosítási folyamatban. Ezt követően a Föld megóvására felhívó plakátversenyben mérték össze tudásukat az osztályok.

Egy-egy tanítási órát a természetben tartottak a nevelők. A 2. osztályosok Úrkútra kirándultak. A Déli-Bakony magaslatain a Kab-hegy lábánál elterülő kicsiny falu ad otthont az erdőszéli, 2012-ben épült vadasparknak. A 3. osztályosok a pápai Malom-tónál vehettek részt egy rendhagyó természetismeret órán. Iskolánkban kutyás bemutató keretében ismerkedhettek meg diákjaink a kutyák képezhetőségével.

Madarak és fák napja alkalmából az iskolai aulákban elhelyezett madárképeket és jellemző tulajdonságaikról szóló írásokat láthattak a diákok egy héten keresztül. Ugyanezen a héten az iskolarádióból madárhangok szóltak. A hét elteltével minden osztály megírt egy TOTO-t a kihelyezett ismertetőkkel kapcsoltban. Osztályonként a legjobb öt tanuló vett részt a döntőn, melyen feladatlap és madárhang felismerési feladat is volt.

A tanévet ismét alkotótáborral zártuk, ahol a hagyományos tevékenységek mellett a természeti környezet megismerésére irányuló kirándulások is megvalósultak.